vrijdag 13 juni 2014

Uiterst populaire WK-actie van Mompelend Musje & de NS

We worden weer overspoeld met Hup Holland Hamsters, Flagdress en strijkplaatjes. Legio grote bedrijven doen ook dit WK moeite om de best scorende WK-gadget te maken. Ditmaal komt de treffer uit onverwachte hoek: NS en Mompelend Musje brachten het uiterst populaire en gewilde Wilhelmusje op de markt. Lees hier het diepgaande interview met Timo Huges, president-directeur van de NS. 


Wie wil er nog een juichpak als je ook kunt mompelen! 
Schattiger dan hamsters, meer stylish dan Roy Donders functioneler dan een WK-poncho. Daags na de lancering blijkt het Wilhelmusje een topscoorder. NS-topman Timo Huges: "De strijd om de nr 1 WK-actie is allang gestreden. Al die grote A-merken kunnen allemaal inpakken en naar huis met hun schreeuwerige WK-gadgets. En ze nemen maar lekker de auto want wij gaan die schrale troep in onze treinen niet vervoeren. Hahahaha."

Het Wilhelmusje past bij de huidige tijdsgeest. Voor de NS was dit een doorslaggevende reden om samen met Mompelend Musje het Wilhelmusje te ontwikkelen. Huges: "Het Wilhelmusje is erg van deze tijd en dat past bij de NS, wij zijn nou eenmaal ook erg van de tijd."





















Score!
Het succes van het Wilhelmusje zit volgens Huges in multifunctionele karakter van de gadget. Het Wilhelmusje is bruikbaar als raamdecoratie, haarversiering, talisman voor in de auto, kerstbal en badminton-pluumke. 

Daarbij kenmerkt het Wilhelmusje zich door zijn subtiliteit. Waar andere WK-gadgets schreeuwerig om aandacht vragen, onderscheidt het Wilhelmusje zich door bescheiden gemompel. 

Samen mompelen verbroedert!
Er blijkt een diepgaande, maatschappelijke visie schuil te gaan achter het Wilhelmusje. "Iedereen roept maar van alles, maar verstaan we elkaar nog wel? In die vraag lag voor ons de essentie", aldus de NS-topman. "Al dat geschreeuw tijdens de wedstrijd is rete-irritant. Je verstaat de commentator niet noch je buurman. En ja, op zo'n moment krijgt de frustratie de overhand. Ik herken dat zelf ook, dan voel ik de behoefte om iemand anders eens flink op z'n bek te rammen. Vandaar dat wij, in samenwerking met Mompelend Musje, een pleidooi starten voor meer mompelen, dan versta je elkaar tenminste. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat ik zeg: samen mompelen verbroedert!"

De NS wil op korte termijn het mompel-concept verder doorvoeren. Naast stiltecoupés komen er ook aparte mompel-coupés. Via een postercampagne met de slogan "Mompel het voort" hoopt de NS agressie in het openbaar vervoer te beperken. Met deze koerswijziging wil de organisatie de trein positioneren als een alternatieve plek voor bezinning nu de kerk definitief passé is als huis van zingeving en reflectie. 

Huges: "Achteraf gezien is het succes van het Wilhelmusje een schot voor open doel geweest. Maar welbeschouwd hebben we ons vanuit een underdog-positie naar op nummer 1 weten te werken. Het Nederlandse elftal kan een voorbeeld aan ons nemen! Uiteraard sta ik er voor open als Louis van Gaal wil bellen voor advies."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen