dinsdag 1 april 2014

Double sweet 16

Deze week vierde ik mijn double sweet sixteen. Het zou groots en meeslepend worden. MTV-waardig, zoals een double sweet sixteen hoort te zijn. In een afgehuurde Jimmy Woo. Ingevlogen met een roze helikopter met strass-steentjes op de propellers. Tijdens mijn spetterende entree zou ik een creatie dragen met lange sleep, gemaakt van €500-biljetten, ontworpen door Viktor & Rolf. 



We zouden vuurwerk afsteken ín de Jimmy Woo terwijl Charlie Chaplin de openingsdans verzorgt op live muziek van DJ Tiësto, waarna Notorious B.I.G. en ik een duet rappen. Daarna wilde ik de hele nacht met al mijn (Facebook)vrienden tequila drinken en karaokehits van Aqua en 2 Brothers on the 4th Floor zingen. Pas om vijf uur kachelen de eersten naar huis.

Het loopt anders. Er zijn baby's, en die komen de Jimmy Woo niet in. Er zijn veeleisende bazen, familieverplichtingen, presentaties voor te bereiden, raamkozijnen te schuren, babyshowers, tuinen te wieden, balkons te bebloemen, slaaptekorten in te halen. Kortom, groots en meeslepend is super, echt een leuk idee, maar kan het dan wel op zaterdagmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur? 

Dat wordt het dus; ik vier mijn double sweet sixteen met een lunch bij de Botanische Tuinen op de Uithof. Onze entree is evenwel spetterend: wandelend komen we vanaf huis gelopen, met de kinderwagen drie kwartier door de regen. Onze zoon schreeuwt de longen uit zijn lijf omdat we de regenhoes zijn vergeten en hij helemaal nat is. In het tuincafé is sprake van een intern misverstandje: ze verwachten ons pas zondag. Dus snel worden wat tafeltjes bijeen geschoven.

We drinken latte macchiato's, versgeperste jus en verse muntthee. We eten Italiaanse bollen en kroketten op biologisch brood. De gesprekken gaan over banen, ambities, huurhuizen versus hypotheken, kinderen en verre vakanties. Goddank wordt er niet gezongen. We hebben de helft van het tuincafé geannexeerd met onze tafels, stoelen, wandelwagens en speelkleden. 

Ik kijk naar mijn vrienden. Ze kletsen, lachen, hebben het naar hun zin. Ik ken ze al zo lang. Ik weet dat Ceel, na een overdosis Goldstrike, lijkt op een verzopen katje. Marc en ik hebben nog eens collectief in een prullenbakje in de nachttrein gekotst. Nu is Ceel een echte carrièretijger die recent promotie maakte naar een managersfunctie binnen een mannenbedrijf. En Marc verplaatst zich tegenwoordig alleen nog over de snelweg in zijn superstrakke auto van de zaak. 

Nee, het is niet groots en meeslepend. Maar wel is het gezellig, ontspannen en vertrouwd. Wat is eigenlijk de tegenhanger van groots en meeslepend? Niet "klein en gezapig", niet "marginaal en burgerlijk". Ik zoek een gezelligere term die de lading op een positieve manier dekt. Iets als "klein en ingetogen"? "Intiem en bescheiden"? "Petit et jolie"? Iemand een suggestie?

Vervolgens lopen we nog even de botanische tuin in. De narcissen en forsythia staan in bloei. We kijken met een half oog, kletsen en duwen wandelwagens voor ons uit. Er schijnt een waterig zonnetje. De gevoelstemperatuur ligt rond de 3 graden. Het is fris in mijn feestjurkje. In de kassen staren we lange tijd naar een schijnbaar unieke ananasboom. Lekker warm. Om vijf uur gaan de laatsten weer op huis aan. Nuchter maar voldaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten