Jeroen noemt mij een "marktplaatsofiel".
Vrijwel alles bij ons in huis komt van marktplaats. Stoelen, kasten, kleding, vazen,
babymeubilair. Zelfs de kat komt van marktplaats. Zelf noem ik mij liever “marktplaatsoloog”,
oftewel hoogleraar aan de hogere school voor marktplaatskunde. Want marktplaats
is geen hobby maar een levensfilosofie en complex vakgebied ineen. Vanuit die
hoedanigheid deel ik graag de 4 redenen waarom marktplaats je leven verrijkt:
1. Op marktplaats is je euro een daalder waard
De eerste reden is je ongetwijfeld welbekend:
het is goedkoop. Een leren rokje voor een paar euro, een vintage oranje
kuipstoeltje voor € 50 of die vier jaar oude Siematic keuken voor € 450. Je
bent Nederlander of je bent het niet. Iedereen wordt blij van mooie spullen die
zo goed als gratis zijn. En marktplaats staat er vol mee. Bovendien krijg je
bij veel gekochte items als bonusaanbieding het levensverhaal van de verkoper op de koop toe.
2. Je leert je buren beter kennen
De tweede reden is wellicht
minder bekend: dankzij marktplaats ben je nooit meer om een praatje verlegen
als je op straat onverhoopt je buren tegenkomt. Marktplaats heeft sinds een
tijdje een handige functie waarbij je kunt zien wat er in je buurt wordt
verkocht. Zo kom je er achter dat de buurman vier huizen verderop (zonder kinderen!)
zijn collectie Pokémonkaartjes wegdoet. En vermoedelijk gaat de vader of moeder
van je overburen naar het bejaardentehuis, want zij verkopen zulke oude meuk. Dergelijke
ontdekkingen zijn een handige ijsbreker in de supermarkt. Soms ontdek je ook
onvermoede kanten van je buren. Bijvoorbeeld omdat ze een gebruikte
grenenhouten doodskist op marktplaats aanbieden voor 75 euro. (Er wordt nog
flink op geboden ook.) Dan kun je op de groenteafdeling nog eens informeren: wie
is er dood? En had die persoon geen overlijdensverzekering of erfenis?
3. Je leert de rest van NL beter kennen
Op de
derde plaats is marktplaats een verrijking van je leven omdat je een
dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving te zien krijgt. Iedere keer vind
ik het weer spannend als de deur open gaat. Je hebt net een uur gereden naar
Wapserveen voor die vintage retro stoel
fauteuil okergeel met groene bloemen. Je staat oog in oog met Johan met wie
je een vurige mailwisseling hebt gehad over de kleur en prijs van de stoel. Hoe
vurig is Johan in het echt? Is hij jong of oud? Knap? Gaat ‘ie gekleed in een streepjesshirt
of trainingspak? Verzamelt hij Boerenbondservies? Kortom: marktplaats is een
interessant sociologisch experiment. Heel de Nederlandse samenleving is
aanwezig op de digitale markt. De ene keer klepper je aan de koperen deurschel
van Marie-Eloise en Bart-Jochem, de volgende keer druk je de muziek-bel bij
Arie en Pamela in. Door marktplaats kijk je over de muurtjes van je eigen
sociale kolonie.
4. Je houdt er een mooi product óf een goed verhaal aan over
Tot slot kan simpelweg geen
winkelbeleving tippen aan de avonturen die je via marktplaats beleeft. Gewone
winkels zijn klantgericht en ingericht op voorspelbaarheid en gemak. Bij
marktplaats zijn motieven en verhoudingen grillig. Dus ieder contact tussen
verkoper en koper is het opnieuw zoeken naar balans. Vaak gaat dat goed. Maar soms
is er geen klik tussen koper en verkoper en komt het niet tot een transactie.
Meestal houd je er dan wel een goed verhaal aan over. Zoals Hanneke, die een
kek paars met roze wielrenbroekje op marktplaats vond. Er werd wat heen en weer
gemaild over de maat. De verkoopster vroeg of Hanneke een foto van zichzelf kon
sturen, zodat ze een inschatting kon maken of het broekje zou passen. 'Raar',
dacht Hanneke, 'maar ach, misschien ook wel handig'. Nog voor ze de foto kon maken, kreeg ze zelf al een foto van de vrouw...die een man bleek te zijn. Hij
stuurde een close-up van zijn stijve piemel in het paars met roze wielrenbroekje.
Einde transactie. Geen wielrenbroekje, maar wel een fijn verhaal.
Lees ook: Lamp met een levensverhaal (marktplaats-monologen I)
Whahahaha, oké, nu moet ik écht even reageren. Ik vind zojuist via Blogsociety je blog en ik lig hier in een deuk om je verhalen. Ik ga je volgen! (Ow dat klinkt ineens heel dwingend, ik ga je volgen! Nou je begrijpt wat ik bedoel :) )
BeantwoordenVerwijderenHaha, TNX! Dat voelt niet dwingend hoor, maar vleiend :-)
Verwijderen